Amikor elindultunk a Sirha Budapest Expóra Péntek Csabával, igen erős félelem volt bennünk, hogy mit keresünk ott, ahol sonkából és kolbászból lesz a stand és a kerítés is, ám győzött a kíváncsiságunk és nekivágtunk.
Nem állítom, hogy nem voltak standok, amelyekre igaz a fenti állítás, de a Sirha Budapest messze nem erről szólt, sőt, egyre gyakrabban jött szembe a mentes, vegán, vegetáriánus és flexitáriánus étrend felirat.
A 30 000 m2-nyi kiállítási területen több mint 300 kiállítóra és kb. 20 000 szakmai látogatóra számoltak a regisztrációk alapján a szervezők, és ez már önmagában garantálta a rendezvény sokszínűségét. Számunkra rendezvényszervezés és lebonyolítás szempontjából is sok egyedi érdekességet nyújtott a Sirha Budapest. A megfelelő tematikus elrendezés, vagy néha annak hiánya nagyon sok tanulsággal járt. Természetesen a partner látogatások, valamint az új termékek és fejlesztések képviselték a legnagyobb értéket számunkra.
A rendezvény méretéből és a résztvevők számából láttuk, hogy ahhoz, hogy mindent meg tudjunk nézni, nekünk is szisztematikusan kell haladni, így nem is nyílik alkalmunk mindenkiről írni, akivel találkoztunk.
Csak a Mentes!
Első utunk a Csak a Mentes pavilonjához vezetett, ahol 11 kiállító, több szakember és szakmai előadás is várta az érdeklődőket. Itt Herczeg Andreával, a Csak a mentes alapítójával találkoztunk, akitől megtudtuk, hogy nem kis munka volt a kiállítók és a standépítés szervezése.
“A Csak a Mentes első szereplése ez a Sirhán, de azt a visszajelzést kaptam, hogy a többnyire magyar gyártókból álló csapat színesítette a rendezvényt, megálltuk a helyünket. Én személy szerint boldog vagyok, hogy a mentes világunk egy kis szeletét odavarázsolhattuk a Hungexpóra. ” – tudtuk meg Andreától.
Így utólag már egyértelműen látszik, hogy mennyire megérte a befektetett munka, hiszen külön elismerést is hozott: a Csak a Mentes stand és a kiállítóik a Magyar Marketing Szövetség különdíját kapták meg, amihez ezúton is szeretnénk gratulálni!
Unilever – The Vegetarian Butcher
A következő állomásunk a magyar KKV szektorból a multik világába vezetett, hiszen az Unilever standjánál hatalmas felirattal, egy külön pulton ékeskedett a The Vegetarian Butcher logó. Tavaly a Növényi Konferencián a Nugetsekkel már levett minket a lábunkról az Unilever, így elmondhatom, hogy kíváncsian vártuk az újdonságokat.
Petres Andrea és Burján Csaba vezetett végig minket az Unilever standján, és őszinte izgatottsággal mutatták be az új termékeket. Érthető módon a flexitáriánus és vegyes táplálkozású közönségből sokan kóstolták már a legújabb fejlesztéseket, általunk viszont most két vegán, de mégis szakmabeli tesztelte a Magyarországon még csak most bevezetésre kerülő, új termékeket.
Ottjártunkkor az új növényi alapú Snitzel / “rántott nemhús” került terítékre.
Ha az érzelmi oldaláról szeretném megközelíteni (én, aki 5 éve vegán vagyok), fátyolos szemmel közöltem Csabával és Andreával, hogy “Anyukám rántott (nem)húsát eszem….”.
Ez a szója/búzasikér alapú termék teljes mértékben visszaadja a Snitzel (hogy politikailag korrektek legyünk) omlós textúráját és ízét is egyben, mindezt hibátlanul ropogós, és aranybarnára sült panírban. Ezek az új hús-helyettesítő készítmények mesterséges tartósító- és színezőanyagok nélkül készülnek, az íz-élményt pedig az alapanyagok és a gyártástechnológia segítségével érik el, válaszolta kérdésünkre Andrea, az Unilever marketing vezetője.
Aki kíváncsi arra, hogyan és mire használhatók az Unilever új hús-helyettesítő termékei, az Unilever oldalán tud regisztrálni a UFS Vegán konyha mesterfokú online kurzusára is!
Nestlé – Garden Gourmet Sensational Burger
Következő utunk a Nestlé – Garden Gourmet standhoz vezetett, ahol szintén ismerős arcok fogadtak minket Tóth Boglárka és Stefán Mészáros séf személyében, akik egy szenzációs burgerrel kényeztették a látogatók ízlelőbimbóit. A GARDEN GOURMET® Sensational Burger – Egy hamburger pogácsa alakú vegán termék, amely megjelenésének, szaftosságának, és ízének köszönhetően kiváló húspogácsa alternatívát kínál. A Nestlé elsősorban a flexitáriánus és vegyes táplálkozású célközönséget vette célba ezzel a termékkel. Mit mondhatnánk? Telitalálat! Az íz és az állag egyszerűen tökéletes lett. Egyértelműen érezhető volt, hogy a termék már nem a húsos verzióval kívánja felvenni a versenyt, inkább a növényi alapú burger pogácsák vetélytársává kíván válni.
A pikantéria, hogy a burger céklát vérzik sütéskor, amivel jó néhány felhasználót meg is tévesztettek, mondta el Kapás Gyula, a Nestlé Key Account Managere. Külön élmény volt ismét Stefán Mészáros remekművét kóstolni, aki nem csak a burger pogácsát kínálta számunkra, hanem egy igazán ízletes, teljesen növényi burgerrel kényeztetett minket. A Sirha és Trade Magazin szervezésében megrendezett innovációs versenyen az élelmiszer kategóriában a Nestlé első helyezett lett a Garden Gourmet Vegán darált készítményével.
Upfield Professional – Növényi alapú sütés és főzés mesterfokon
Innen az Upfield Professional standhoz vezetett utunk, ahol Páncsity Balázs várt minket, akit már volt szerencsénk megismerni a tavalyi Plant-Powered Perspectives növényi konferencián.
Az Upfield a világon az egyik legnagyobb növényi termékeket gyártó vállalat. Az Upfield Professional termékeit éttermek, szállodák, professzionális konyhák, cukrászdák, pékségek, kávézók számára fejlesztették ki. Termékeik bázisát a professzionális növényi főzőkrémek, habalapok, margarinok alkotják, a Rama és Flora, vezető márkaként mind a retail, mind a HoReCa vonalon abszolut piacvezetők!
Mindenképpen vegyük figyelembe, hogy a laktózérzékenység mellett a tejallergia is a lakosság nagyon magas százalékát érinti, így a HoReCa szektor számára egyedülálló kincs az Upfield kínálata, hiszen ezekkel a termékekkel mind a vegán, mind a tejallergiás ételek kompromisszumok nélkül elkészíthetőek. Ezen termékek akár a közétkeztetésben vagy a svédasztalos étkeztetésben is egy csapással változtathatják növényi alapúvá és nem csak laktózmentessé, hanem tejmentessé is az általános menüválasztékot! A Culinesse pedig a sütéshez használt olajmennyiséget segít kontrollálni, hiszen egy teáskanál segítségével egészen komoly mennyiségű étel süthető ki, megelőzve azt, hogy több liternyi olajat kelljen felhasználni. Ez nem csak az egészségünket, de a környezetünket is segíti.
Metro – központban a fenntarthatóság és a digitalizáció
A 2022 Sirha expo legnagyobb résztvevője és szakmai partnere a METRO volt. Az 1000 m2-t felölelő központi standon a METRO teljes kínálatát felvonultatták.
Legnagyobb örömünkre, a központi téma a fenntarthatóság volt, de emellett a speciális étrendek megismerését és azoknak kiszolgálását is fókuszba helyezték. Ezen a területen jeleskedik a METRO saját márkás terméke, a METRO Chef növényi alapú húshelyettesítő termékcsalád, amely a 2022 Sirha Innovációs termékversenyen, kategóriájában a 2. helyezést érte el.
„Az 1 kg-os HoReCa kiszerelésben elérhető, gyorsfagyasztott termékek kiváló első lépést jelentenek a HoReCa szektor azon résztvevőinek, akik most próbálják ki magukat a növényi étrend világában. De azok a kreatív séfek is megtalálják a számításukat a natúr termékekkel, akik a saját megszokott íz-világukat szeretnék érvényesíteni.
A teljesen növényi alapú, szójafehérje készítmény nem tartalmaz glutént sem(egy termék kivételével), így a gluténmentes speciális étrendi igények kiszolgálására is alkalmas. Teljesen GMO mentes húshelyettesítő nem csak speciális étrendi igények kiszolgálását segti, hanem azokat a flexitáriánus fogyasztókat is célozza, akik az ökológiai lábnyomukat szeretnék csökkenteni.” – válaszolta kérdésünkre Bősze Ákos a METRO HORECA fejlesztési igazgatója.
Hatalmas újítás a DISH, a METRO digitális szolgáltatása, amellyel a HoReCa szektor számára nyújt hathatós segítséget a digitalizációban. A DISH segítségével a regisztráló partnerek saját weboldalt készíthetnek, illetve a használatra kész asztalfoglalási rendszer is a csomag részét képezi. Ez a hiánypótló digitális szolgáltatás az Expo Innovációs versenyén, informatikai fejlesztés kategóriában első helyezést ért el.
Kotányi – a legfűszeresebb stand!
A Kotányi standjánál Galácz Mártával beszélgettünk a jövőben rejlő lehetőségekről és a fűszerek szerepéről, hisz mint tudjuk, a legtöbb esetben az emberek nem a hús, hanem a fűszerek ízét szeretik. Ennek megfelelően a húshelyettesítők világában készülnek olyan új fűszerkészítmények és fűszerek, amelyek kifejezetten ezt a piaci rést célozzák: ilyen például a füstölt bors is, amely a BBQ és füstölt élelmiszerek ízélményét segít reprodukálni. Ebből termékmintát is kaptunk, ám ezt még nem volt időnk kipróbálni.
Az mindenképpen tanulságos volt, hogy a nem közvetlenül érintett cégek is a növényi trend és változás kiszolgálására készülnek.
Alpro – Shhhh this is not m*lk!
Az Alpro új zabalapú “nemtejét” is megkóstolhattuk, mind a 1.8%-os, mind a 3.5%-os kivitelben. A termékekről elmondhatjuk, hogy annyira közel állnak a tejhez, mint valószínűleg eddig semmi. Ami nagyon fontos fejlesztés, hogy bár az avatott ajkak felismerik majd valahol nagyon hátul a tipikus zab ízt, de az közel sem annyira domináns, mint bármelyik másik márka, vagy akár az Alpro saját zabalapú tejhelyettesítője esetében korábban.
Természetesen az Alpro joghurt-helyettesítők is helyet kaptak az expón, de ezek több éve a piacon lévő sikertermékek, így az újdonságok között nem emelnék ki őket.
Mivel ez a termék retail forgalomban is elérhető, utólag is kipróbáltuk, és a kávérajongók legnagyobb örömére jelentjük, hogy a 3,5 % zsírtartalmú verzió nem csak az íz, de a habosítási próbákat is kiállta!
Joya – egy borsónyi újítás
Általánosságban elmondhatjuk, hogy a tejhelyettesítők piacán kifejezetten erős volt a kínálat, viszont sajthelyettesítőt nem találtunk, emellett pedig a felvágottak piaca sem képviseltette magát az expón. (Az is lehet persze, hogy teljesen elkerülték a figyelmünket.)
A Joya is egy viszonylag szerényebb standon, de komoly felhozatallal szinte az összes retail forgalomban elérhető termékével jelen volt, amelyeket végig is kóstoltunk, és a megszokott minőséget találtuk. Rendkívül erős volt az a koncepció, hogy igény szerint akár kávéval együtt is kóstolhatták a termékeket az érdeklődők. Számomra újdonság volt még a Joya kínálatában a borsófehérje alapú ital is, amelyet B2, B12, D vitaminnal és kalciummal dúsítottak, ezzel is célozva az egészségtudatos fogyasztó közönséget.
Sirha Budapest 2022
Nagy örömünkre a központi téma a fenntarthatóság volt, emellett a speciális étrendek megismerését és azoknak kiszolgálását is fókuszba helyezték.
Ha összegeznünk kellene a teljes élményt, akkor azt mondhatnánk, hogy annyi újítással találkoztunk csupán csak a készételek területén, hogy azt nem tudnánk egy cikkben leírni; lehetetlen volna mindent felsorolni a konyhai kis-és nagygépek piacán, önkiszolgáló ételrendelő rendszerek területén át, az újrahasznosított alapanyagból készült élelmiszer tálalásig és csomagolástechnológiai megoldásokig. Ezek mind kiemelten fontosak a környezetvédelem és fenntarthatóság szempontjából is.
Ám mégis az, hogy a növényi étrend és a fenntarthatóság ennyire kiemelt szerepet kapott a Sirha expon, az mindenképpen előre jelzi az elkövetkező években várható változást. A megkérdezett piaci szereplők egyértelműen arról számoltak be, hogy az új termékfejlesztések ezen irányába nyitnak, és a fő célcsoport a flexitáriánus fogyasztók lesznek. Ezt a friss piackutatások is alátámasztják, amelyek szerint egyre több fogyasztó nyit a növényi étrend és húshelyettesítők irányába. A mozgató erő elsősorban a környezetvédelem, de fontos szempont az egészségtudatosság, és az állatjóléti okok is.
A gasztronómiai oldalon azt a fontos megállapítást kell meghoznunk, hogy a piac legnagyobb szereplői felkészültek a változásra: felmérték az igényeket, és arra a következtetésre jutottak, hogy az emberek nem szeretnének lemondani a megszokott ízekről. Ennek fényében fejlesztették termékeiket, amelyek segítségével a korábban fogyasztott ételekhez ragaszkodó emberek is be tudják vinni a növényi étrendet a konyhájukba, az éttermek, hotelek, és egyéb catering cégek pedig a vendégeik számára tudnak ízletes alternatívát kínálni.
Talán ez megkönnyíti majd a vegán fogyasztók kiszolgálását is, viszont elsősorban nem ezt a tényezőt kell figyelembe vennünk. Az élelmiszeripar piacvezető szereplői felkészültek a növényi alapú termékek térhódítására, ezt pedig kiemelten fontos, hiszen ha emberek tömegeit kell étellel ellátni, akkor olyan cégekre lesz szükség, amelyek képesek nagy tömegben, hatékonyan, és megfelelő áron gyártani ezen termékeket.